.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چه اصولگرایانی به ریاست لاریجانی رای ندادند؟

انتخابات هیات‌رئیسه مجلس هشتم، در حالی در پنجم خردادماه سال جاری برگزار شد که پیش از آن علی لاریجانی با اخذ حداکثر آرا در فراکسیون اصولگرایان منتخب این فراکسیون شده بود.


به گزارش ایلنا، براساس توافق ضمنی در فراکسیون اصولگرایان، تنها نامزدهای منتخب این فراکسیون حق نامزدی دوباره در صحن علنی مجلس را دارند و اعضای فراکسیون نیز اخلاقا متعهد به ارائه رای به نامزدهای منتخب فراکسیون اصولگرایان هستند.

به همین دلیل محمدرضا باهنر که با کسر 4 رای از شهاب‌الدین صدر در انتخابات نایب‌رئیسی در فراکسیون اصولگرایان، جا مانده بود در احترام به رای‌گیری صورت گرفته در فراکسیون اصولگرایان، در صحن علنی مجلس نامزد نشد و علی‌رغم اینکه توانایی جذب آرایی بیش از آنچه که در فراکسیون کسب کرده بود را داشت، نایب‌رئیسی مجلس را به صدر واگذار کرد.

این در حالی است که 44 نماینده اصولگرا به عهد خود در فراکسیون اصولگرایان پایبند نبوده و در انتخابات ریاست مجلس، به نامزدی علی لاریجانی رای سفید دادند. رایی که نشان‌دهنده رویکرد ممتنع این نمایندگان به ریاست لاریجانی است اما از آنجا که درزمره آرای موافق شمرده نمی‌شود، از آن به عنوان رای مخالف تعبیر می‌کنند. این موضوع در همان روز مورد تذکر محمدکاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا قرار گرفت که در نطق میان‌دستورش اعلام کرد: این 44 نفر به مبانی اصولگرایی در مجلس پایبند نبوده‌اند.

علی بنایی نماینده قم، از دیگر نمایندگان معترض به عملکرد این 44 نماینده بود که اعتراضش را تا مرز شکایت به هیات داوری فراکسیون اصولگرایان پیش برد.
او اعتراضی جمعی‌ را با امضای چند تن از نمایندگان، تقدیم هیات داوری فراکسیون اصولگرایان کرد و از پیگیری جدی آن خبر داد.

با گذشت قریب به دو هفته از این شکایت، حسین ابراهیمی رئیس هیات داوری فراکسیون اصولگرایان از بررسی این مساله خبر داد و به خبرنگار ایلنا گفت: از آنجایی که مشخص نبود این 44 نماینده که عهد با فراکسیون اصولگرایان را شکسته‌اند، چه کسانی بوده‌اند، عملا از دست ما کاری بر نمی‌آید.

به گفته وی، کارت‌های اخذ رای از نمایندگان اگرچه شماره دارد، اما از آنجا که آرای نمایندگان مخفی است؛ نمی‌توان مشخص کرد که چه کسانی رای ممتنع به ریاست لاریجانی در مجلس داده‌اند.
عضو فراکسیون امنیت ملی مجلس در عین حال، نمایندگان را در ارائه آرای‌شان، آزاد دانست و با بیان اینکه نمی‌توان قانونا جلوی اعمال نظر آنها را گرفت، ادامه داد: تنها می‌توان به توصیه‌های اخلاقی به نمایندگان اکتفا کرد که به تعهداتشان به فراکسیون اصولگرایان پایبند باشند.

رئیس هیات‌داوری فراکسیون اصولگرایان از تذکر به نمایندگان خاطی از اجرای توافق صورت گرفته در این فراکسیون خبر داد و گفت: در جلسات فراکسیون اصولگرایان این تذکر را خطاب به همه اعضا عنوان می‌کنیم. اما هیچ ضمانت اجرایی برای التزام نمایندگان در پایبندی به تعهدات اخلاقیشان نداریم.

وی که پیش از این از تعریف شاخص‌هایی برای سنجش اصولگرایی نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان، خبر داده بود؛ در پاسخ به اینکه این شاخص‌ها را تعریف کرده‌اید یا نه؟، اظهار داشت: هنوز این کار صورت نگرفته و بستگی به میزان وقتی دارد که اعضای هیات داوری برای این منظور صرف خواهند کرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.067 seconds.